Sunday 27 February 2011

NASI LEMAK IJAU??

cakk!!
hehehehe..da macam takde blog sendiri je aku ni...sampai asyik nak merempat kat blog AJ's ni...*maaf*
hehehe..btw,aku nak sharin something la...
malam semalam aku sempat la msg ngan abg long korg~*mr capiq lerr*
hehehe..katany,dye baru lepas siap masak...

"masak??"


"masak ape tuu??"

pelik jugak aku pada mulanya..dye pandai masak ke??tercengang aku seketika..but wait..!!
kalau korang ingat dia yang masak nasik lemak ijau tu...korang memang salah...

"habis..dia masak apa je??"

tu la pada mulanya aku pun tertanya2 jugak..teringin nak tau..hebat sangat ke skill dye memasak..

"eh,u masak ape ek?"


"why?"


"ala..saje nak tau.."


"hehe..masak telur dadar je yunk.."

bhahaha...gila!mati2 aku ingat dia masak lauk sedap...rupa2nya...TELUR!!
hehe...then aku tanya la..takkan la makan telur dadar dengan nasik kosong kot..

"makan macam tu je..?sedap ke?"


"eh, takla..i makan dengan nasi lemak...kale ijau lagi tuu~"


hoh??terkejut beruk aku..ada ke nasi lemak colour ijau??


"ijau..??ape ke pelik sangat nasi lemak tuu?"


"entah...tapi dye kata ada campur pandan..i cube je la.."


"pelik...tapi sedap ke?"


"sedap.."

eee...pelik..kalau bagi kat aku soh rasa..memang sampai ke sudah aku taknak makan...huuu~macam poisonous...ngeri aku..buat2 kalau dye letakknya potassium cynade dalam tu...tak ke haru..*merepek je*

"berapa ringgit..??"


"1.20 je.."


"banyak ke ciput..??"


"ada la dalam 1 polistyrine..tapi betul sedap.."

aku pulak sampai ke hari ni terfikir2 macam mana la rupeny nasi lemak ijau tuu..ngee..^^
so pepagi lagi aku dah merayap2..blogging..kalau ada jodoh..jumpa lah aku dengan nasik lemak ijau tu..

"ahah!itu dia..."

terimas kepada cekcek sebab buat entry macam ni..huuhu..
kalau tak maunya aku kempunan nak tengok rupa nasi lemak ijau tu...
ha...ni cara2 nak buat nasi lemak ijau tu pulak..*i mean nasi lemak pandan*

NASI LEMAK PANDAN....
BAHAN-BAHANNYA...
  • 4 cawan beras basmathi...dicuci...direndam lebihkurang 1 - 2 jam...ditoskan
  • 6 cawan santan...( 400ml pati santan + air secukupnya untuk mendapatkan 6 cawan santan )
  • Garam dan gula secukup rasa...
  • 1 - 2 sudu kecil pandan emulco jenama Nona
  • 2 - 3 helai daun pandan dicuci dan dsimpulkan...
  • 1/2 inci halia dititik...
  • 1 - 2 ulas bawang putih dititik..

CARA-CARA PENYEDIAANNYA..
  • Masukkan beras basmathi kedalam periuk..
  • Garam...gula...dan juga pandan emulco dikacau sebati bersama santan...
  • Tuangkan santan kedalam periuk nasi yang berisi beras tadi...
  • Masaklah nasi bersama daun pandan yang telah disimpulkan sehingga masak....
  • Bila masak campurkan pulak halia dan bawang putih...biarkan nasi betul2 tanak ....
  • Setelah nasi dah cukup tanak barulah digemburkan.....siap dah.....
ermm..untuk korang yg takde watpe kat rumah n teringin nak cuba buat tu..sila2 kan lah ek..tp kalau dah siap nanti jangan lupa bagi sikit kat aku..hehe...^^
bagi aku, ni first time aku jumpa makanan macam ni...*sebab tu jakun sikit*
korang pulak?amacam?

No comments: